søndag 17. juni 2012

Hagen blomstrer....

Her kommer noen flere bilder av det som blomstrer nå.

Lupinene ser plutselig ut til å trives - etter snart 25 år i hagen! De sto nok også for nær den store furua vi fjerna i vår, så nå får de en ny start. Opprinnelig planta jeg dem for å ha dem til grønngjødsling. Nå må jeg nok passe på så de ikke blir for mange. Veimyndighetene har plutselig oppdaget at blomsten de i mange år har sådd som dekor i veiskråninger etter veiutbygging, er i ferd med å utkonnkurere andre planter i sin nærhet. Men jeg synes de er vakre i sine forskjellige farger.

Akeliene dukker opp på de utrolligste steder, jeg planter dem ikke.... men jeg liker dem godt, så de får stå. De har også forskjellige flotte farger, selv om det ser ut som den mørke er dominant.

De flotte blå-lilla irisene er på sitt vakreste nå. Bare så synd de står så kort tid, skulle gjerne hatt dem hele sommeren!

Her er det valurt til venstre, Til høyre stemor som ble plantet ut i mars. Nå begynner de å vokse og bli veldig frodige.

En liten, fargerik staude jeg har prøvd før. Håper jeg får den til å trives i dette bedet, farga er bare så flott. Lewisia heter den.

Denne klematisen står i ei undervanningskasse ved hovedinngangen vår. Så tidlig kan jeg ikke huske den har blomstra før. Håper den vil glede oss til frosten kommer!Colmondely heter sorten.






5 kommentarer:

  1. Hei og takk igjen for alltid hyggelig kommentar! Posene kan du bare kopiere. Jeg synes det er moro at andre også får idèer av det jeg lager. Ønsker deg en god kreativ uke med dine grønne fingre:-) Hilsen Siri:-)

    SvarSlett
  2. Så mange flotte blomster! Jeg liker også lupiner! :) De er så kraftige, hardføre og nydelige!
    Ha en koselig uke i blomsterfloret! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  3. Hei Grete - og takk for koselig kommentar i bloggen min. Setter stor pris på det. Har kosa meg med de fine blomsterbildene dine - og jeg måtte jammen ta meg en tur i min egen hage for å kikke på lupinene. Foreløpig er det ikke en eneste knopp å se - det er rett og slett for tidlig. Syrinen står med noen spede knopper, men det er nok 1 - 2 uker til de står i blomst. Har aldri opplevd så sen vår/sommer noen gang. Det er såvidt vi har tosifra tall på graderstokken, og dessuten gir den sure nordavinden aldri opp, - ser det ut til. Så det er grunnen til at jeg nå har bestilt sol og varme her nord - har nemlig ferie fra helga og ingenting er bedre enn å være heime når været er godt... Skal koooose meg! :-))

    Ønsker dere sørafor også en fin sommer! :-)

    SvarSlett
  4. Takk for fin kommentar hos meg! Ser du er effektiv med symaskinen! Du har laget mye fint:) Det er så kjekt når blomstene spirer og det blir fargerikt i blomsterbedet:)

    SvarSlett
  5. Vakre blomser å se på bloggen din, flotte lupiner, glad du viser de :-) Jeg nyter å se de i veikanten også, synn hvis de blir borte.
    Ha en koselig sommertid fremover.
    Happy Sewing time!

    SvarSlett